wtorek, 23 maja 2023

Przemysław Piotrowski "La Bestia" - mini recenzja

 

Tematyka "true crime" często generuje zarzuty o niezdrowe podniecanie się zbrodnią, ja jednak ten gatunek, cóż poradzić, lubię, i właśnie z powodu tej, nazwijmy to "sympatii", sięgnąłem też po najnowszą książkę Przemysława Piotrowskiego. Dotychczas z twórczością autora spotkałem się raz i było to spotkanie całkiem udane (czytałem "Piętno" - inna sprawa, że dalszych części raczej poznawać nie zamierzam - odstraszają mnie długie cykle, a taki zapoczątkowany został przez tę powieść), dlatego byłem ciekawy jak poradził sobie z wyzwaniem opisania życiorysu najefektywniejszego seryjnego mordercy w historii. 

"La Bestia" to swego rodzaju połączenie reportażu z fragmentami fabularyzowanymi, ale najczęściej bardzo wiernymi prawdzie (momenty kiedy autor zaczyna przypuszczać, są dobrze oznaczone). Ten miks sprawdza się wybornie - całość czyta się płynnie, a Piotrowski umiejętnie opisuje fakty z życia Luisa Garavito. Co istotne, autor jest rzetelny - próbuje odpowiedzieć na pytanie, jakie okoliczności ukształtowały bohatera tej książki w brutalną, krwiożerczą kreaturę. Jak się okazuje - nie ma w tej materii wielkich zaskoczeń, a wielką rolę odgrywa paskudne dzieciństwo, jakie było udziałem Garavito. Czy to jednak może być usprawiedliwieniem tego, w jaką degrengoladę popadł w dorosłym życiu? Czytając opisy jego zbrodni chyba nikt nie usprawiedliwi jego poczynań nawet w najmniejszym stopniu.

Wrażenie robi rzetelność tej pozycji, czuć, że autor włożył w tę ksiażkę sporo pracy. Podróże po Kolumbii, próba dotarcia do źródeł, wizyty w miejscach związanych z mordercą - tak powinien wyglądać rzetelny research (choć nie zawsze, choćby ze względu na koszty takiej wyprawy, może taki być). 

Całościowo "La Bestia" prezentuje się naprawdę okazale - myślę, że większość miłośników "true crime" będzie tą pozycją usatysfakcjonowana, mam też nadzieję, że nie będzie to ostatnia przygoda Piotrowskiego z tym rodzajem literatury. Piszących kryminały jest w Polsce od groma i choć te spod pióra autora też są dobre (a przynajmniej ten jeden, który poznałem), to osobiście wolałbym, żeby poszedł w kierunku zasygnalizowanym w "La Bestii".

Autor: Przemysław Piotrowski
Tytuł: La Bestia
Wydawca: Czarna Owca
Data wydania:  maj 2023
Liczba stron: ok. 410 (ebook)
ISBN: 978-83-8252-075-0

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz